Mediaopettajalla oli taannoin kampanja, jossa blogin uudet lukijat saivat tilata opelta valitsemastaan aiheesta kuvan. Mediaopettajahan vaikuttaa Rovaniemellä ja koska olin nähnyt juuri valokuvia Rovaniemen kirkon poikkeuksellisista seinämaalauksista, pyysin itselleni lahjaksi kuvaa niistä. Vaan ope yllätti ja tuotti ihan videon Rovaniemen kirkosta.

Kuvien perusteella tämä vuonna 1950 käyttöönsä vihitty, Bertel Liljeqvistin piirtämä funktionalistinen kirkko on kokonaisuutenakin todella hieno. Oman mielenkiintoni kirkossa herätti kirkon ikkunakaarien 16 seinämaalausta, joissa saamelainen kulttuuri välittyy omaleimaisesti, mm. kirkkotaiteeseen kuuluva lammas on korvattu porolla. Esimerkkinä yksi maalauksista, Uusi Kuuliaisuus, jota Sisko Ylimartimo kuvaa seuraavasti:

"Aiheessa Uusi kuuliaisuus on kuvattuna saamelainen ja poro. Enkelihahmo puhuttelee häntä – omantunnon ääni kenties? Onko ehkä kysymys porovarkaudesta? Kuvan teksti puhuu sopimisesta riitapuolen kanssa (Matt 5:25). Asetelmassa voi nähdä viitteen Laestadiukseen, joka taisteli mm. juoppoutta ja porovarkauksia vastaan."

Ylimartimon mukaan Rovaniemen kirkon koristelu osuu perinteisen ja modernin kirkkotaiteen murroskohtaan. Sodanjälkeisessä kirkkotaiteessahan kuvien osuus on vähäinen, mutta Rovaniemen kirkossa kuvaohjelmalla on vielä merkittävä sija sekä julistavana että kirkon sisätilaa koristavana elementtinä.

Kirkon rahoituksen kokoaminen lukuisista eri lähteistä sisältää mielenkiintoisia episodeja. Rahoitusta saatiin mm. Amerikan luterilaisista kirkoilta. Avustusdollarit käytettiin kekseliäästi ensin raakakahvin ostamiseen, ja sen maahantuonti, paahtaminen ja vähittäismyynti Kirkkokahvin nimellä tuotti nopeasti 30-kertaisen nettotulon viralliseen vaihtokurssiin verrattuna. Ruotsin kirkon avustuskeräyksen tuotolla oli puolestaan hankittu edelleen myytäväksi Suomessa kauan kaivattua kardemummaa.

Vielä yksi detsku: Mediaopettajankin videossa näkyy upeasti Rovaniemen yössä hohtava kirkon ristin punainen neonvalo, joka todistaa ristiltä maahan vuotanutta rakkaudenverta, jolla maailman synnit on sovitettu. Tuon verenpunaisen ristin valossahan on varttunut myös Lordi, joka vihdoin mursi Suomen viisukirouksen. /ts

Lähteet: teoksessa Risti ja lähde. Rovaniemen kirkon juhlakirja seuraavat artikkelit:
-Marja Terttu Knapas: Rovaniemen kirkko – jälleenrakennuskauden arkkitehtuurin muistomerkki
-Sisko Ylimartimo: Sovituksen sanoma ja pohjoinen elämänpiiri – Rovanimen kirkon kuvaohjelman symboliikka.

Lisää aiheesta myös teoksessa Elämän lähde. Rovaniemen kirkon kuvien sanoma.

Mainokset