Viimeiset kaksi ja puoli kuukautta olen elänyt ilman TV-vastaanotinta. Olen aikaisemminkin tehnyt vastaavia kokeiluja, nyt on taas sellaisen vuoro. Aika on kulunut jälleen nopeasti ja olen harrastanut entistä enemmän lukemista. Roskakirjoja ja lehtiä tosin – vaihtoehto TV:n roskalle. Roskaa pitää ilmeisesti aina olla.

Eilen oli kuitenkin pakko hankkiutua TV:n ääreen. YLE:n TV-ykköseltä tuli tanskalainen dokumentti Tintti ja minä, joka jäi aikanaan elokuvissa näkemättä. Samoin kävi kun se esitettiin ensimmäisen kerran TV:ssä. Ohjelma oli äärimmäisen kiinnostava, monia asioita kuulin ensimmäistä kertaa. Esimerkiksi Kapteeni Haddockin ja Bianca Castafioren välinen suhde mestariteoksessa Castafioren korut selittyi Hergén avioerolla. Dokumentti on elokuvien ehdoton ykköslaji, ainakin kansatieteilijän mielestä. Se kuitenkin Tintistä tällä erää.

Saman katselusession aikana vilkaisin MTV:tä. En junttiohjelmaa jatkuvana virtana suoltavaa kotimaista pöllökanavaa, vaan sitä monikansallista musiikkikanavaa. Enää muutama päivä ja Suomen MTV aloittaa lähetyksensä. Aika surkea juttu. Mielestäni kyseisen kanavan ainoaa kiinnostavaa antia – vuosia sitten tosin – olivat yhteiset mainokset laajalle katselualueelle. Muistan kaikenlaisia saksankielisiä hokemia vieläkin… Myös se, että jotkin ohjelmat lähetettiin Lontoosta tuntui vuosia sitten mukavalta.

Suomennetaankohan suosittu Pimp My Ride –tuunausohjelma oikeasti nimellä Keravoi mun kiesi?

MT

