Yleisurheilun MM-kisat lähestyvät, mutta vielä ei Helsingissä mitään suurempaa kasvojenkohotus- tai tapakasvatuskampanjaa olla katsottu tarpeelliseksi.

Toista se oli ennen. Loistava sosiaalihistorioitsija Matti Peltonen kirjoittaa teoksessaan Remua ja ryhtiä, Alkoholiolot ja tapakasvatus 1950-luvun Suomessa vuoden 1952 olympialaisten ympärille synnytetystä, Alkon rahoittamasta Suomen Kansan Ryhtiliikkeestä. Olympialaisten aikaan Suomi oli hetken aikaa maailman huomion keskipisteenä ja maamme sai runsaasti kansainvälistä huomiota. Päättäjiämme huolestutti kuitenkin suomalaisten käytös ja varsinkin juomatavat, joten Ryhtiliike kampanjoi reippauden ja raittiuden puolesta esittein sekä julkaisemalla erityisen Hyvän käytöksen oppaan.

Suomalaisten alkoholinkäyttöä, ja nimenomaan ns. kansan ryypiskelyä, pyrittiin kaikin tavoin kontrolloimaan. Toisaalta olympialaisten aikaan huolehdittiin siitä, että ulkomaiset kisavieraat saivat tyydytettyä alkoholinhimonsa mannermaiseen tapaan. Ravintoloita perustetiin lisää, aukioloaikoja vapautettiin ja kehitettiinpä kisoja varten jopa helposti myytävä valmis juomasekoitus, Long Drink. Mutta nämä erityisjärjestelyt oli siis tarkoitettu lähinnä ulkomaalaisille ravintolavieraille.

Eräs kiintoisa yksityiskohta oli ambivalentin käsitteen "kansanmies-gentlemanni" lanseeraaminen. Tällä todennäköisesti ajettiin takaa rehellistä, reipasta ja nöyrää suomalaista, joka kuitenkin tarvittaessa hallitsee myös herraskaisen ulkokultaisen käytöksen.

Vaikka vuoden 2005 kisojen yhteydessä mitään keskusjohtoista kampanjaa Suomi-kuvan (eikö tuo "Suomi-kuva" kuulostakin jotenkin 80-lukulaiselta..?) puolesta ei järjestettäisikään (yleisönosastokirjoittelijat varmaan huolehtivat häpeästä ja valistuksesta), Desktopin perinteitä kannattavat lukijat toivottavasti tunnistavat kansanmies-gentlemannin itsessään ja muistavat, että "Isännyys velvoittaa, ystävyys valloittaa!"

Kirjan Remua ja ryhtiä. Alkoholiolot ja tapakasvatus 1950-luvun Suomessa arvostelut Agricolan sekä Kunta ja Me -lehden sivuilla.

Mainokset